Member2

05 August 2013

Mengajar Kafa 1.

Bismillah...

Kalau ikutkan dah berABAD ber KURUN berZAMAN aku tinggalkan laman ni. Bukan tak ingat, tapi tak terbukak. Bukan tak de menda nak tulis, cuma tak tertaip. Tulis kat dalam otak je. Save kat hati. 

Lepas je abis praktikal dulu... alhamdulillah.... diberi peluang untuk mengajar kafa. Untuk dua bulan. Subhanallah......budak-budaknya..... tapi last-last aku yang nangis2 tinggalkan dyorang. 

YUP. tak dinafikan nak layan budak yang tengah grow-up memang mencabar. Aku yang galas tanggungjawab ni rasa berat sangat, sebab tugas aku membentuk mangajar mendidik budak2 tu. Budak2 tu tengah mengenali kehidupan. 

Apa yang buat aku lagi sedih, budak2 tu duduk di kampung. Aku pun duk kampung gak. Tapi depa ni lagi pedalaman. Pernah satu ketika tu aku bawak keluar kalkulator. Aku tak tau la, budak2 tu nampak apa pada kalkulator, tapi rekleksi depa macam benda alah tu as a very miracle creation. OK. tak cakap lagi pasal handphone. 

TAPI.... depa ni sangat jujur. Sangat amanah. Sangat suci. Aku sayang sangat kat depa.

Pernah satu ketika tu...

Ustazah: Sapa yang tak sembahyang semalam?

then ada la beberapa kerat angkat tangan...

Lalu si ustazah ni pun membebel..bla bla bla.... tau x, Nabi Muhammad kata, kalau budak dah umur 10 tahun, tak sembahyang, dah boleh kena pukul. 

Pastu bla bla bla lagi.

ESOKNYA

Balqis: Ustazah, semalam ustazah cakap kalau umur 10 tahun tak sembahyang Nabi kata boleh pukul. Semalam saya tak sembahyang ustazah. Balik tu, saya suruh mak saya tampaq saya. Mak saya tanya kenapa. Pastu saya cakap apa yang ustazah cakap. Pastu mak saya nangis ustazah. Mak saya tak nak tampaq saya...

SI ustazah terkelu. terdiam.... tapi kuatkan jugakk

Ustazah: sayang, xde la sampai tampar camtu. Tak pe, nanti Balqis sembahyang ye..

Kulihat ada air jernih di kelopak matanya tetapi tidak mengalir.


SAMBUNGAN
















No comments:

Post a Comment