Member2

05 November 2010

Lagi pasal Kod E

first sekali, saya nak mohon maaf byk2 sebab post saya yg
lepas saya ade ckp pasal kod E471...  yang saya post tu giniey la:
 
kod E-471 ni memang comfirm dari sumber BAb1 n haiwan yang tidak disembelih 
mngikut syara’… setakat niey mmg geng food technologist junior (kitorang la..) 
sedang menjejaki produk ini…tak pernah ketemu lagi sama dya…hehe…  
 
kat atas saya ada ckp kod E471 mmg COMFIRM dari sumber Bab1...mmg tak leyh blah kalu ckp 
mmg comfirm...HARAP saya boleh terangkan semula... sebenarnya giniey... sumber2 E mmg ade 
due sumber...sumber tumbuhan dan sumber haiwan..jadinya mmg kita kena pastikan dulu sumbernya
 baru boleh kata dye halal or haram... so camne?huhu
 
dan ini yang saya amik dari wikiped
 
E471 is mainly produced from vegetable oils, although animal fats are sometimes used and cannot be completely excluded as being present in the product. The fatty acids from each source are chemically identical. However, vegetarians and vegans, not wishing to consume any animal products, generally avoid products containing E471 unless they are certain that it is derived from vegetable oils. Also, because there is a risk of pork fat being present, Muslims and Jews will also avoid products containing E471 unless they know that it is made from vegetable oils.


dan ini yg saya curi ambil dari http://produkhalal.wordpress.com


Sejak kebelakangan ini kita sering didatangi e-mail yg mendakwa E471 adalah lemak babi yang secara mutlaknya, haram di sisi Islam.


Namun baru-baru ini, timbul pula persoalan, mengapa terdapat produk buatan Malaysia yang mendapat pensijilan Halal Jakim menunjukkan di “ingridient” nya E471. Sbg contoh: Ais Krim WALLS, Twiesties, Kopi Aik Cheong dan sebagainya.


Persoalannya, adakah Jakim terlepas pandang?
Maka ramailah pengguna Islam yg perihatin melemparkan persoalan ini, termasuk kepada saya.
Jadi, di sini saya ingin berkongsi penjelasan yang telah diberikan oleh pihak Walls Malaysia, yang bagi saya dapat meleraikan keraguan kita.


Kesimpulan yang dapat saya buat:
E471 boleh diabstrak daripada binatang dan daripada tumbuhan.
Bermakna, E471 yang telah mendapatkan pensijilan halal Jakim tidaklah lagi perlu diragui halalnya, kecuali dengan pasti diyakini, pihak pengeluar memasukkan E471 yang berasaskan binatang. Sekiranya TIDAK, kita sebagai umat Islam perlu yakin bahawa E471 itu adalah berasaskan tumbuhan.
 dan ini adalah jawapan from my beloved lecturer...
 
waalaikumussalam...

Ya, kalau ada logo halal JAKIM, kira certified halal by JAKIM.

Sumber haiwan yg haram / tidak disembelih mengikut syariah is our main
concern - bukan saja lipid yg kita guna dari haiwan, bread improver
L-cysteine dari bulu haiwan (atau rambut manusia), dsbnya

bukan saja lipid kita kena check, tapi terbitan lipid itu sendiri spt
fatty acid, monoglyceride, diglyceride, glycerin dsbnya

Contoh E471- ada yg dari haiwan dan ada yg dari tumbuhan.
kita kena pastikan sumber dulu, baru boleh kata halal atau haramnya.

Kod E tu utk additives makanan.... ada yang halal dan ada yang haram,
bergantung kepada sumber.  jadi kita kena tahu sumber lipid/ terbitan
lipid terlibat.

 I hope my comment can answer your concern.
 
(terima kasih, dr...sebb layan emel sy...seronok bgat!!) 
 

kesimpulannya 1: sumber itu peting...
 
bila fikir2, sekarg niey dah byk bende syubhah di sekeliling kita... so ny, kalau sekali kita tgo0k 
satu produk tu, dah boleh buat kita ragu2 or was2...better tinggalkan...sebab bende tu dah jadi 
syubhah...kan kita perlu tinggalkan perkara yang syubhah... BUT kalau kita yakin, teruskanlah....

n saya minta maaf sgt3 atas post lepas...huhu

dan di sini saya nak bgtahu bahawa cita-cita saya dalam bidang makanan niey makin kuat
dan kalau ade rezki, memang saya nak jadi seorang yang boleh memberi sumbangan kepada 
pengetahuan umat islam pasal halal or haram... JANJI TAK TIPU... saya nak timba pengalaman
dalam food industry sebaek mungkin...doakan saya ye...dan doakan juga shbt2 seperjuangan
foodtech juge...kami akan cuba yang terbaek demi masa depan makanan kta semua! 







syifaaulQolb

No comments:

Post a Comment