Member2

02 November 2010

ragu dengan KOD-E ???

Pernah dapat tak mesej yang mengandungi KOD E… n dengan kod tu, dipercayai mempunyai unsur-unsur bab1….erm, persoalannya di sini betol ke? Saya pernah dapat gak., n totally sejak belajar dalam ilmu teknologi makanan niey, saya memang akan tgok label makanan dulu sebelum beli… bak kata org, nak cuba apply kan yang tgah belajar….hee~~

Then, masa shopping dengan housemate a.k.a. r00mate a.k.a. kosmate… kitorang pown geledah2 la label kat belakang plastic tue… sambil2 saya tgok belakang tu, ade la Nampak kod-kod E niey… n saya pown cek la meseg2 tu….then, jumpe la kod E yang terlibat dengan bab!... erm, tp saya tertanye2 gak di mana asal sumber2 msg niey? Boleh percaya ke? Masa awal2 dulu, saya just kata kalu dah ade mende niey, better prevent kan…

K, nak dijadikan citer, pagi tu kitorang berkumpul la mengadap breakfast… tibe2 fatimah kata

“ain, nie ade kan dalam list tu…cube tg0k E110”

Saya pown check….aah la ade…s0 nak buang ke? Huk3… sayang nyer…

Pernah tak mengalami situasi niey??? Erm, then 4 orang food technologist niey pown terus geledah sumber yang boleh dipercayai iaitu JAKIM…

*****

NAK TAHU TAK???

Menurut apa yang saya belajar dalam food chemistry la kan, sebenarnya memang Kod E adalah kod yang digunakan bagi bahan tambahan makanan seperti emulsifier, pengental, pengawet, pewarna, dan sebagainya. 

N kalu nak tahu gak, tak silap saya Malaysia je yang buat system giniey… sebab apa yang saya dapati masa belek2 makanan kat supermarket, makanan yang dari luar negara, mmg dyorang detailkan dyorang guna emulsifier ap… maksudnya di siniey pengguna boleh pilih terus… contohnya la kan produk NUTELLA (alaa…yg sedap tu…) kalu korang rajen tgok, kat belakang dye, dye ade tulis dyorang guna LESITIN KEDELAI (soya lechitin) sebagai emulsifier… so Nampak kan? Kalu kite compare dengan produk makanan Malaysia, almost just tulis E_ _ _. 

K la… balik semula pada kod E… sumber bahan niey adalah dari tumbuhan, haiwan dan kimia sintetik. SO, jika sumber dari tumbuhan, maka ia tak de la kritikal…tp JAKIM still lagi meneliti cara pemprosesannya sebelum sahkan halal… TAPI, kalu sumber dari haiwan, JAKIM akan memeriksa dan meneliti sumbernya…sebab mesti lah nak pastikan sumbernya dari haiwan yang halal dan telah diproses?disembelih mengikut hokum syara’. Apa yang saya tahu, skuad2 JAKIM niey, dyorang buat pemeriksaan meliputi dari bahan ramuan, cara pemprosesan, cara pengendalian, pembungkusan dan premis secara menyeluruh. 

YES!!! Memang ade yang meragui JAKIM… tapi kan, bg saya, di MALaysia niey, JAKIM la sumber yang kita ada…

JADI…apa konsklusi untk KOD E????

So, KOD E niey tidak semestinya berasal dari sumber yang haram kerana terdapat sumber halal yang laen… jadinya, kita tak perlu panic kowt…terhadap kod E TETAPI kita perlu lah prihatin terhadap sumbernya dan status halalnya…

Pengguna produk makanan yang dijual dipasaraya; kedai-kedai runcit diminta untuk memeriksa terlebih dahulu produk yang akan dibeli dan mengenal pasti kod E-CODES yang terdapat pada sampul atau kotak produk, sekiranya terdapat kod sebagaimana yang tersenarai dibawah dan tiada pengesahan halal JAKIM, hindarilah produk tersebut kerana ia mungkin mengandungi lemak babi.





Perkongsian lagi:

Erm, apa yang buat saya suka bangat kelas food chemistry niey, pensyarah yang mengajar kitorang niey ialah timblan dekan n beliau adalah salah sorang yang cek halal kat Terengganu n beliau jugak bayak pengalaman dalam industry mkanan. Masa dalam kelas beliau, janji tak tipu memang beliau akan share apa yang beliau tahu n apa yang beliau dapat. Pernah dyorang citer kat kitorang pengalaman beliau masa buat tinjauan kat satu kedai kek kat Paka, Terengganu… best! Saya nak jadi macam beliau!!! Weee~~~

Sebenarnya ap yang nak dishare niey?hehe

K, menurut pensyarah saya yang sangat saya sayang niey, menurut apa yg saya faham,  kod E-471 ni memang comfirm dari sumber BAb1 n haiwan yang tidak disembelih mengikut syara’… setakat niey mmg geng food technologist junior (kitorang la..) sedang menjejaki produk ini…tak pernah ketemu lagi sama dya…hehe…

Tapi kan camne plak kes penipuan untuk sijil halal???erm….p0ning2… 

pesanan dari penaja:

entry niey just daripada seorang yang baru mengenali dalam bidang food technology n tak masuk lagi dalam food industri...jadinya, kalu ade yang tersesat terbaca entri ini, n dapati entri ini salah kandungannya, saya mohon dibetolkan kesilapan, saya hanya berkongsi apa yang saya pelajari... 

N jujur dari hati saya, kita sekarg niey mmg perlu amik berat ap yang masuk dalam badan kite... sebab ap yang masuk akan jadik darah daging kite... baek makanan tu, insyaAllah...baek la kesannya... same2 la ye kita kongsi ilmu ap yang patut...

syifaaulQ0lb

pertanyaan yang bakal menjadi persoalan

apa tu lechitin kedelai:
Lesitin kedelai atau soy lecithin merupakan bahan berbentuk gum yang tergabung dalam minyak kedelai dan dihilangkan dengan proses degumming. Sampai saat ini, kedelai merupakan sumber lesitin komersial yang paling utama. Gum yang dihasilkan dari proses degumming direaksikan dengan asam kemudian dikeringkan dengan spray drier dan didinginkan sehingga diperoleh ”Unrefined Lecithin” atau lesitin kasar. Jika lesitin kasar dihilangkan minyak netralnya dengan menggunakan aseton maka dihasilkan ”Refined Lecithin” atau lesitin murni.

3 comments:

  1. brilliant information....harap2 ain lah orang yg bertanggungjwb nt utk menjaga kesucian makanan muslim...

    ReplyDelete
  2. sis, means produk yg ada LESITIN KEDELAI ni boleh dimakan la?

    ReplyDelete