Member2

11 April 2011

exam cooking

Alhamdulillah...syukur pada Allah sebab bg aku peluang update belog ni...dah lama aku tinggalkan mende alah blog niey....dah nak bersawang pon...


DUP DAP DUP DAP DUP DAP

jantung ak start dup dap dup dap (berdebar) sejak malam semalam.... lepas aku abis study group ngan I-FAFA feat Z,...kitorang g minum sup! marvellous.terubat sekejap rindu aku kat sup mak...uhuhu...

then, masa sampai bilik semalam....Allah saja yang tahu debarannya.... APA YANG AKU DEBARKAN???

Actually hari ni (11/4/11)...aku ada exam cooking.... hari yang paling menakutkan... tambah menakutkan aku lagi, bila trial aku yang lepas x berapa jadi...or erti kata laen hampeh!

aku kena buat 1 hidangan lengkap iaitu

FILLET OF TILAPIA MEUNIERE WITH CAPERS SERVED WITH DUCHESSE POTATOES AND VEGETABLE SKEWERS...

 dan CREME CARAMEL...masa aku trial ari tu.....boleh dikatakan sume fail! creme caremel x de texture, fillet ikan hancur, duchesse hangit, vegetable skewer tak kena....sume lah problems...huhu

so,thats why la,..aku sangat2 terasa kedebarannya ari ni....

before aku tdo semalam, aku gagahkan try gak carik video pasal fillet ikan n creme caremel even waktu tu aku sangat2 ngantuk...nak buat guane kang....kene prepare jugok la sedikit sebanyak....(pelat ganu)

tersengguk2 gak aku layan video tu,...apepon, Alhamdulillah, video ni mmg membantu aku...  masa aku buat exam td, mmg terbayangkan video tu..n terima kasih tak terhingga gak pada rumet aku yang tersayang (kak farah, fatimah n ainatul) because dyorang byk gak share ilmu ngan aku pasal nak masak ari ni... thanks a lot dear!!! tak dilupakan jugak pada mak bah tersayang yang bg kata2 semangat kat aku....rasa tenang sikit...lpas balik dari kitchen, mak terus tye, camne kak? 


video fillet ikan-------> sila klik SINI


n kalu nak tgok buat creme caramel------> klik SINI

so aku gerak dr umah agak awal la tadi...exam start pukul 12.15...bayangkan, 1/2 jam diberi masa untuk ambik segala jenis ingredients n peralatan...dua jam masak n 1/2 jam lagi evaluation...so aku n bdk2 foodtech laen dah macam masuk competition masak plak tadi....macam iron chef gitu.... sume nak cepat...sume pantas.... masa tgah2 masak2, lecturer datang tye sikit soalan....pergh! waktu ni best...sebab aku mmg x dpt jawab...aku just senyum je n kata tak tahu....hehe....

bg aku waktu tu mmg aku dah tak boleh fikir...kira nak siapkan masak je...s0, sebab aku x leh jawab, aku kena penalti...iaitu kena fillet ikan waktu tu jugak...so, nak tak nak,...aku mmg kena fillet ikan la....btw, tq gak kat En. H sebab suruh aku fillet ikan waktu tu,...kalu tak, tak tahu lah bila aku nak start fillet ikan...heee

erm....masa nak keluakan duchesse potato dari oven....aku sedikit cuai....aku terpegang bahagian bwh pan yg beru keluar oven tu.... huh!mmg sakit! terus jari aku mengelembung! sambil2 masak tgn aku libas2, sebab sakit! dah mcm usop wilcha dah waktu tu....tp aku buat rawatan sendiri lpas kena tu...aku amik butter, aku sapu kat jari aku...then aku basuh....niey utk yg urgent...jadinya, kalu si pembaca tiba2 terkena kes macm sy...buat la mcm saya....jgn BAKO je...hehe

masa evaluation....aku terkategori sebagai org yang lambat siap....so mmg kena tolak markah sikit lah...aku lambat dalam 15 minit gak la....nway, aku sgt syukur sebab produk aku kali niey, better than the last trial.... so that, aku boleh confident masa time evaluate produk ngan en H tadi.... Alhamdulillah, rasa sangat terharu bila en. H habiskan aku punye creme caramel...beliau kata sedap n strong flavour.... ALHAMDULILLAH la sgt2.... n soalan yang en. H tye td, beliau tye balik...n ALHAMDULILLAH, dapat jawab....(suke)

FILLET OF TILAPIA MEUNIERE WITH CAPERS SERVED WITH DUCHESSE POTATOES AND VEGETABLE SKEWERS...

creme caramel


gambar di atas bukan produk aku...aku x dapat nak snap pic...hp aku rosak...so mmg x dapet la den nak menolong....heee 

n waktu yang best jugak, lpas abis product student sesei ptg dievaluate, kitorang masing2 me'lantak' makanan yang ada...dah x kira ap dah...sume enjoy!mmg la...sume dah lega kan...tapi MMG BUDAK FOODTECH SUKA MAKAN...hee

hee~~~ n lpas niey, dah tak de dah peluang nak msk2 kat kitchen lagi....pengalaman niey mmg sgt best! encik H n encik A pon sgt spoting...berbeda sama sekali mcm yg budak foodserve ckp....n hopefully pengetahuan yang kitorang dapat sem niey,.... boleh la membantu masa buat final year project nanti....INSYAALLAH....

so..lpas niey...hopefully kitorang (bdk2 foodtech) x siakan2 ilmu yang dapat...i mean, kita apply la for the next time...x rugi kan...tapi lagi best kan!heee...insyaAllah....

mode:sedang menunngu kepulangan kak farah n ainatul dari kitchen...x sbr nak dengar citer dr dyorang plak.....heee

pesanan dari penaja: sape nak resepi bgtau la ea...boleh je kalu nak share...tak pon nak yg dah siap masak???kalu nak yang dah siap masak....datang la umah k! anda dialu-alukan... piece!!!


nurulainshohor

 

2 comments:

  1. waaaa...
    bestnya aen..
    keje makan jela eh?? :P
    ajaq ema masak nanti..(:

    ReplyDelete
  2. @akema yazid

    heee....byk mknan bru belajar...hehe
    boleh jer....hik3

    ReplyDelete