Member2

03 April 2011

main dengan mesin


Semalam ak merayap pergi bandar. Carik barang untuk  test cooking masa sebelum exam cooking yang sebenar. Hidangan yang bakal aku buat

Fillet of Tilapia
Duchesse potato
Skewed potato
Coleslaw
Crème Caramel

Sebenarnya bukan ni pun y gak nak bgtau, tp  mende lain…fasal MESIN

Mesin???

Yup…MESIN! Jap lagi aku bgtau mesin ap…layan dulu k!hee


Kenapa?  Ok lah…ada satu mesin ni… selama ak ber’kerja’ dengan mesin ni, mmg tersangatlah  kena bersabar. Sebab mesin ni selalunya semua pakai manual. X de yang aku jumpe selama aku hidup ni ada remote control. Semua kita kena handle sendiri. So, bila dah kata mesin manual, mmg ia tersangatlah sensitif. Sebab, dye ada banyak jenis. Ada jenis mesin ni diciptakan dengan ‘maintenance’ ny tersangatlah lembut n halus…so bila nak handle mesin jenis ni, mmg kena lembut gak… silap hari bulan, mesin ni meragam plak… ad gak mesin ni yang diciptakan maintenance dye keras. Mak ai,,,, kalau dapat mesin jenis ni, pandai2 lah handle sendiri…. Bak kata nabil…lu fikir la sendiri!hehe

Maintenance yang aku cakap niey, selalunya dye ada jenama,.. iaitu ………(nanti aku bgtau) … niey yang aku ckp td… due jenis maintenance tu… x tau la nak carik spare part mende alah ni kat mana… selalunya, yang aku jumpe dalam buku manual mesin ni, kita kena repair sendiri kat yang cipta mesin ni…. Senang je cara dia…kita bgtau je semua… INsyaAllah, mesin tu dia akan elok balik…

Tpkan, kat mesin ni,ad dua butang,….kalau kita tekan, dye buat lah hal macam mana pon, InsyaAllah, mesin tu akan elok balik… selalunya, ak buat jadi…dah kata mesin manual kan….ad banyak la butang dye…nak harapkan mesin ni jadi automatikkkkkk…ak rasa takkan…

Ok lah..back to the button yang aku ckp td… dye ada due button. Satu button tulis M atau S dan satu lagi T. selalunya, kalau masa kita dengan mesin ni, kalau  tiba2 kita tersalah handle die…kita mesti tekan button M atau S tu td…insya-Allah mesin tu akan ok…kalau x pon, dye amik masa lama sikit…baru ok! Tp kdg2 kita x buat ap2 pon kat mesin tu, x de ribut x de angin mesin tu meragam,..n kita x tak tau la ap puncanya, mungkin orang yg handle dia sebelum ni x handle dye betol2 kowt… kalu kes mcm ni jadiiii…kita mmg kena byk2 sabaq…tp apepon, kita kena tetap cuba tekan button yang aku ckp td…iaitu button M tu td…insya-Allah berkesan,,,tp kan kalu dya x mahu gak, lantak p kat dya…mesin tu panas lagi kot…. Biaq dya sejuk dulu…(haish, macam manusia plak nak biaq sejuk dulu…huhu)

Ok lah…then button T…button T ni special sikit… contohnya la kan, kalau kita dah siap guna mesin niey, kita tekan button T…pasti dan pasti, insya-Allah mesin ni akan dapat buat keje dye lancar je…smoothly… kiranya button T niey ‘’key’’ untuk mesin ni happy la…ala2 gitu la…

So?how? senang x nak handle mesin ni?hihi

Apa lah yang aku ngarut niey…hihi

Ok lah…sebenarnya mesin yang aku maksudkan niey…adalah kita sendiri…

MAKSUDNYA???

Mesin manual = manusia 

Kenapa aku kata mesin manual…sebab bagi aku, bila kita berhadapan dengan sape2 je….seolah2 kita tgah handle dgn sebuah mesin…manusia kan banyk ragam dan perangainya…mmg kita kena pandai handle…kalau kita duk ngan org pendiam, ada carany camne kita nak bergaul ngan dye.. kalu ditakdirkan kita duk ngan orang yg happy go lucky, ada plak caranya kita nak bergaul ngan dya…kalau kita kena duk ngan org yg sensitip, huish! Lagi la ada cara camne kita nak berdepan ngan dya…sama gak kalu kita berhadapan dengan org yang cengih tak pon org ganu panggil bekeng tak pon bahasa kampung ak panggil..’hot-tempered’… so mcm yg aku ckp kat atas la…mmg kena byk SABAR…

SABAR kan separuh daripada iman…hee

Ok…ap maksud ak plak dengan maintenance dya…maksud aku kat sini mudah je… iaitu HATI! Hati kan maintenance yang Allah ciptakan sebagai raja dalam kehidupan kita…

dan buku manual yang aku maksudkan adalah Al-Quran..Al-Quran kan kalam dari Allah.... insyaAllah, kalau time kita x tenang, sama2 la ea kita bukak Al-Quran...paling tak pon, kita zikrullah... InsyaAllah...

BUTTON M? erm, maksud aku dgn button M niey adalah MAAF or SORRY… kita perlu ingat, kita berhadapan dengan ‘mesin’ yang ada perasaan. So x kira la, bila kita berhadapan dengan sape2, cuba lah kita lazimi lidah kita dengan perkataan keramat ni… serius! Hati sekeras batu pon, sedikit sebanyak akan cair dengan perkataan ni… tapi kan ia akan jadi masalah bila kita didik hati kita dengan sikap ego! Mmg sgt2 susahlah nak terbit perkataan MAAF niey… cubalah kita buat experiment! Bg ak, martabat kita atau maruah kita tak sedikit pon jatuh dengan perkataan MAAF ni, malah ia didik kita berjiwa besar… Insyaallah… sebenarnya ni lah yang aku belajar masa kat sekolah dulu…

How about button T…simple je sebenarnya…T tu ialah TERIMA KASIH atau THANK YOU! Percayalah… cube try test kat kawan2 kita…x kira la mende ap yang dye buat kat kita even kecik pon, ucaplah terima kasih padanya….perkataan niey seolah2 boleh dya buat tersenyum dengan sangat lebar.

Dan inilah mesin yang ak beriya sgt tadi…xde app on sebenarnya, hihi

Dalam bersahabat, atau berkawan,…mmg kita kena didik diri kita untuk berlapang dada atau pun terima seadanya…  dalam berukhuwah pon, kita diterapkan dengan 3 peringkat iaitu

1)      Berlapang dada
2)      Sama rata
3)      Melebihkan sahabat

Indahkan ukhuwah yang kita bina kerana Allah… yakinilah, selagi mana kita ikhlas dalam bersahabat atau berkawan, kita akan mampu menghadapinya…InsyaAllah

Aku sayang kalian, sahabt2ku…kalian lah sahabat ku dunia dan akhirat!

Nurul Ain SHohor



No comments:

Post a Comment