Member2

28 August 2010

ada apa dgn israel?

psssssssssst...

ada satu mende nak kongsi...Alhamdulillah, Allah gerakkan hati aku join dengar forum kat asrama lepas terawih td...(mau tak join, jd ejk pogram kowt)...ish3, harapnya niat tak terpesong...InsyaAllah

k lah...berbalik pada forum..

satu yang paling segar dalam ingatan niey...

Apa itu yahudi? Apa itu Israel?

secara umumnya.... , yahudi tu merupakan bangsa kan...dan Israel tu pulak nama negara dyorang (negara yang dyorang rampas daripada Palestine)

SO????

So...betol tak kite sume niey secara tak langsung bila dengar nama ISRAEL, automatically kita akan rasa menyampah...marah...benci.... BETOL TAK????? sape kate betol angkat tangan! ke aku sorang jerr...huhu

Tapi kite tahu ke ape yang sebenarny yang kita menyampah sangat tu? yang kita marah sangat tu? n yang kita benci sangat tu?

TAU TAK?

Serius...aku baru tau tadi...(sengket giler ilmu pengetahuan am aku...huh!) kalu korang dah tahu, baguslah...kalu korang tak tahu...kite same2 share k!



Sebenarnya...ISRAEL tu ialah nama gelaran pada NABI YA'QUB dan juga hamba2 ALLAH...

then, aku carik la sikit inf0 pasal niey...(x boleyh kowt x tahu ap2 pasal2 niey)

keputusannya:
Israel adalah nama gelaran kepada nabi Allah Ya’qub A.S. Ada yang menyatakan maksud Israel itu sebenarnya ialah kekasih Tuhan. Perkataan Israel juga banyak kali digunakan di dalam al-Quran dengan istilah Bani Israel, dengan merujuk kepada bangsa Israel atau anak-anak dan pengikut Ya’qub yang beriman dan juga yang kufur dengan ajaran Allah. Justeru, ramai berpendapat yang perkataan Israel itu lebih merujuk kepada bangsa mereka secara umum tanpa kaitan dengan agama yang mereka anuti. Ada juga yang berpendapat bangsa Yahudi sekarang di Palestin tidak layak menggunakan perkataan Israel sebagai nama negara haram mereka, kerana Israel itu adalah nama nabi, pemimpin orang yang beriman.
(click bahagian ini kalu mau tahu lebih lanjut....click jgan tak click)
K...aku rasa korang dah dapat ap yang aku nak sampaikan niey... licikkan YAHUDI! fikir2 kan lah baek2...sebenarnya banyak je yang dyorg buat...alaa.,korang pown tau kan....mungkin bagi sesetengah orang berpendapat itu hanya just nama...tp sedikit sebanyak mende2 niey buatkan kite sume umat islam set dalam mind kite yang istilah ISRAEL itu adalah jahat...so same2 la kite fikir ea...

aku just nak share je ap yang aku dapat dari forum tadi,..mintak maaf la kalu tak berape kena penyampaian aku niey...k, wassalam,...mau tito

syifaaulQ0lb

No comments:

Post a Comment