Member2

26 April 2012

Kesah JAD

Alhamdulillah....syukur pada Allah atas kesempatan yang diberiNYA... Moga kita semua sentiasa belajar untuk menjadi hamba Allah yang bersyukur. InsyaAllah!

p/s: sebelum apa2, entry ini tidak mempunyai sebarang input kecuali input pasal DANBO. 
sekian.

************

Atas permintaan dari CIK AKHMA, peminat setia aku... kawan aku dari sekolah rendah ni, maka dengan senang hatinya, aku pun buat la entry pasal Danbo dan sedikit pasal JAD ni. Terima kasih ema, atas request... (bajet macam ramai peminat je kan...haha!) 


kalau rasa tak nampak, pandai2 la ea besarkan...heee


*********

Hasil borak-borak dengan seseorang (kak NANI), diteruskan dengan satu perkenalan di laman sesawang,  aku  terus jatuh hati dengan si dia. Balik dari jumpa kak Nani, aku terus bukak lappy, online internet semata-mata nak usha si dia… tertawan hatiku… dia sangat comel! Kadang2 dia kiut, kadang2 mukanya nampak tension, kadang2 happy sangat2…. Yang penting aku dah makin tertarik hati padanya.

Ouh….Danb0… nape la comel sangat!

Tak habis dengan tu, satu hari aku keluar dating dengan kak Nani. Dia tunjukkan aku sesuatu. Ok Fine! Kak Nani ada Danbo… aku tak jeles, tapi sangat teruja. Sebab kak Nani ada toy dari Jepun.

Kak Nani....pinjam Mr Bo & Mr Green ye...heee

Sebenarnya, aku cuba juga usha di Mydin Mall, Giant dan tempat-tempat lain lagi semata-mata untuk memiliki si Danbo ni… tapi baru aku tahu yang Danbo ni hanya ada jual di Jepun. OK! So, bila aku rasa kepingin sangat main dengan Danbo, aku akan pergi bilik kak Nani. Cukuplah dapat main-main jap, tapi yang penting aku happy. At least, aku boleh hilangkan stress. (xleh blah alasan)

Pernah jugak kawan-kawan aku cakap… “eleh ko ain, takat kotak mancis tu…”…haha… aku tak kisah pun, sebab memang betul pun cakap kawan aku tu… setakat yang kotak-kotak tu, apa barang kan… tapi aku tak kisah pon,. kan setiap orang itu, lain minatnya…haha…dan aku terima jer kalau ada yang cakap aku akan nampak childish bila aku main dengan danbo, sebab bagi aku danbo ni ada satu nilai tersendiri.

Bila aku google, kebanyakan yang minat danbo ni, rata-ratanya suka tangkap gambar. Bagi aku sendiri, danbo ni boleh bagi inspirasi kepada si photographer untuk hasilkan gambar-gambar yang menarik, pelbagai  konsep dengan hanya menggunakan model yang comel ni je. Maybe it is simplicity in design. MAYBE!

Ok. First question from my roommate after introduced danbo to her, WHAT IS DANBO actually?!

So, what is Danbo? Aku pun rasa tak best la kan, aku minat tapi aku tak leh explain apa yang aku minat tu.

So aku pun telaah la google jap…heee

Ok. Actually Danbo is only  a little cardboard box toy. Hasil keluaran Jepun. Asal mainan kotak-kotak ni, dicipta oleh Kiyohiko Azuma melalui manga beliau "Yotsuba &!".  Danbo ni robot palsu dan lucu, manusia (maybe watak dalam anime tu kot... aku pun x baca lagi....) akan pakai satu  set gabungan daripada kadbod, dan hanya akan berinteraksi apabila duit syiling dimasukkan ke dalam mulutnya.



Jadinya, syarikat Amazon Japan nampak benda alah ni boleh dikomersialkan dan memang sangat berjaya. Meletup abis! Apa pun sekarang, dah banyak syarikat kat Jepun yang komersialkan konsep danbo ni dengan menggunakan title tersendiri pada danbo tu. Contoh, yang aku punye ni.heee…



Dan aku adalah antara yang bertuah sebab ada orang yg di Jepun sudi hadiahkan aku danbo yang comel ini. Tanggal 23/4/2012, aku perolehi Danbo yang comel. Kenapa aku panggil JAD? JAD ni sebenarnya shortform dari Japanese Associate Degree Programme. Jadinya nama JAD ni untuk hargai apa yang diberi. Tapi JAD ni pun sebenarnya macho la bagi aku...haha...macho la sangat kan... Apapun, terima kasih sangat!heee… rezeki aku.


 Alhamdulillah…



This entry also credited to アミヌディン, KAK NANI and CIK AKHMA




ヌルル アイン




7 comments:

  1. nak jugak danbo!!
    nak jugakkk!
    hehe..

    btw, thanks for the entry!! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.....order la...kui3...
      most welcome, dear... :P

      Delete
  2. Woo..woo.. ada nama saya di situ. Femes jap.. hehe...

    Mr Dando peneman ckp2 time emo, teman studi, teman wt keja.. hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hola...bru tgok ke sis...ahaks! aah, betol3...

      Delete
  3. saya ada jual danbo ^_^
    Ada sesiapa minat nak beli mini danbo?

    Mini Danbo: 80mm (8cm)
    Price : RM 85 (EXCLUDING POSTAGE)
    Harga di pasaran selalu RM125
    sesiapa berminat boleh PM saya ^_^
    add saya di facebook...Nurul Izzaty Amineldin

    ReplyDelete