Member2

09 July 2011

Kek Coklat

Alhamdulillah...masih diberi peluang untuk bersihkan rumah aku ni...Syukur sebab Ar-Rahman bagi aku peluang sihat, nikmat mak abah, nikmat adik2, abng2, kawan2 n semuanya....

Atas suggestion dari insan bernama abah, makan LABEL KONGSI RESEPI ni pon wujud... ok gak kalau aku share resepi2 nieyh...

Setaakat ni, Alhamdulillah,... boleh dikira pass la buat kek ni. Kalau ada yang tempah, InsyaAllah lah aku boleh tunaikan hajat si penempah...

SO AKU DAH PRO KE????

OH....mesti la belom... sebab sejak kes aku tertukar soda-bikarbonat dengan tepung jagung aritu, aku jadik fobia sangat nak buat kek ni... Tu sebab  la ni kalau tiba time nak isik soda, aku kasi kat mak... h0h0...



Kek coklat. (resepi mak)                                                                                            1 adunan

1 ½  cawan       gula
3 biji                  telur
1 sudu               soda bikarbonat
½  tin                 susu pekat manis
¾  cawan           serbuk koko
1 ¼ cawan         minyak masak
3 cawan             tepung
2 cawan            air panas mendidih

  • 1.       Putarkan gula, telur dan soda bikarbonat.
  • 2.       Masukkan susu pekat manis dan putar.
  • 3.       Masukkan serbuk koko dan minyak dan kemudian putar.
  • 4.       Masukkan tepung dan putar.
  • 5.       Dan akhir sekali masukkan air panas.
Berat kek : 2kg

haha.....abis kek niey aku kerjakan ngan adik... niey first time aku conteng kek...pergh!

P/s: untuk membuat kek, kita tidak perlu putar adunan terlalu lama. Jika terlalu lama, kek akan berisiko untuk keras.

KENAPA????

saintifiknya, gluten akan terbentuk bila kita campurkan tepung dengan air dan diputar. Gluten nii paling penting untuk texture macam roti. Jadi untuk buat kek, kita tak perlukan texture yang macam roti. tu sebab nak buat kek kita just kena putar sekejap je.... 


wallhualam.

1 comment: