Member2

21 March 2013

pujian hangit

Alhamdulillah, tamat hari ini. Hari esok??? Moga lebih baik dari hari ini..

Salah SATU perkara yang aku tak suka ialah KENA PUJI. Pelik? Bagi aku maybe. Ada orang memang suka kena puji,. Dan bagi golongan ini kena puji ini adalah satu penghargaan yang sangat besaaaq!

Bagi aku, pujian ni macam pedang ka pisau ka yang pelan-pelan cucuk hati sendiri. Tak rasa sakit tapi sebenarnya dah berlubang... *hampa tak paham lantak pi kat hampa...hahaha. 

Tapi ni yang aku rasa. Dan ada sebab aku tak suka kena puji.

1. Boleh buat orang disekeliling kita rasa 'tak sedap' hati ngan kita
2. Boleh biakkan penyakit PHD.
3. Boleh merebakkan penularan virus Berlagak
dan lain2 kot

Paling aku rasa hot bila orang puji sebab nak compare me'ngompare', sebab nak tengok kawan kita jeles ka tak' n bla bla bla

Hampa ingat aku hadap sangat ka pujian hampa yang tak ikhlas macam tu. (ok, ni macam tengah marah. haha...memang aku tengah marah).

CONTOH:

A bersahabat baik dengan Z. Dan A & Z sentiasa buat kerja bersama-sama. Bila dah buat benda sma-sama, kita mesti boleh tengok setiap kekurangan dan kelebihan masing-masing. Dan pada suatu hari di tempat kerja dan bersama orang-orang lain.

BOS: A saya rasa, awak bagus di bahagian RnD. Untuk Z, sy still cari lagi
Orang2 lain: wo wo wo...A kembang, A kembang...
BOS: Z, Awak jangan jeles pulak 

******

OK. AKu memang rasa nak tampar. Boleh tak jangan cakap camtu. Bayangkan kalau aku duduk kat situasi A. Kemungkinan aku boleh rasa happy gila gila tahap dewa sebab bos cakap macam tu. Camna pulak kalau aku duk kat situasi Z? Kalau aku , memang kita bersahabat baik, tapi kita mesti akan terasa something bila bos sendiri cakap camtu kat depan orang ramai. So, klau tak banyak, sikit la akan rasa terkilan. tersentap. Terhilang mood. 

Mungkin orang akan kata, kenapa tak take positif je sume ni. Tapi dalam real life and real story, it is NOT. Kita manusia. Ada emosi.

******

Dalam situasi kat atas, memang buat aku lagi benci kalau kena puji lebih2 lagi kat situasi macam ni. Sebab aku lebih sayangkan persahabatan. Dalam hal ini, aku lebih impikan  pujian dalam keadaan yang lebih profesional. Lebih privasi. Bukan seperti di atas.


Bohong la kan . Aku pun manusia. Sikap untuk dihargai itu memang ada. Tapi biarlah berpada. Ada paham? Biaq kena ngan tempat. 

Dan pada aku, pujian macam tu bukan boleh tingkatkan semangat kita tapi lebih menjatuhkan kita lagi. Boleh lebih buat kita rasa sangat down.


*****

Mungkin ada nilai positifnya di sebalik pujian yang sebegitu rupa. Tapi aku tak suka. Paham tak aku tak suka. Paham tak! (hahhaha, emo lebih je kannnn...) . Pada aku, betul...ia akan jadi positif bila kita pandang dari sudut positif, . Tapi dalam hal ini, sikit susah, sebab lontaran pujian itu sendiri berada dalam ambang negatif. Perlukan kekuatan stamina yang positig giler untuk lenturkan aura negatif tu.

haha...ayat sedikit merepek. Tapi paham je la ye...kui3

*****

hehehe.... terpanjang pulak pasal puji muji ni. TAPI bagi aku tak payah la pulak puji diri sendiri kan. Orang sekeliling akan dapat kesan kerja kita ok ke tak tanpa kita angkat bakul sendiri...


*****

memang banyak pengalaman waktu praktikal nieyh.....










No comments:

Post a Comment