Member2

12 January 2013

::::Rabi'ul Awal::::



kelip-kelip...pejam celik.... rupa-rupanya sudah 29 Safar 1434 H. Kadang-kadang malu dengan diri sendiri bila mana hari bulan islam pun tak tahu. tahu bila tengok bulan je. asal bulan mengambang je aku cakap 15hb, asal 15hb je bulan mengambang....harapnya tahun 2013 ni jadi sumber inspirasi untuk diri sendiri supaya alert dengan tarikh di bulan islam ni.... InsyaAllah...

dan berakhirnya safar, maka tibalah Rabi'ul awal....


Apa signifikan bulan Rabi’ul Awal ini? Bulan Rabi’ul Awal merupakan bulan yang sangat mulia bagi kaum muslimin. Di bulan inilah terlahir seorang yang sangat dibanggakan dan dicintai oleh umat islam di seluruh dunia. Pembawa wahyu Allah Subhanau wataala untuk menyelamatkan umatnya dari kegelapan dunia menuju ke jalan yang terang benderang sebagai bekal untuk ke akhirat nanti. Dialah Rasulullah “Muhammad Sallallahualaihi wasallam”. Seorang yang sangat menyayangi umatnya hingga di akhir hayatnyapun mengucapkan “Umatku…umatku…umatku”. Dialah satu-satunya yang dapat memberi syafa’at kepada manusia di hari yang sangat berat itu.

Bulan ini kita semua hendaklah banyakkan bertasbih, bertahmid dan berselawat, memuji Nabi Sallallahualaihi wassalam. Saban tahun kita akan menyambut maulid atau maulud nabi tapi yang sedihnya kita sekadar mengingati Nabi pada masa itu sahaja. Walhal kita patut mengingati nabi setiap masa. Apa kata tahun ini kita semua belajar cara bagaimana hendak mengingati nabi setiap masa. Caranya amalkan sunnah Nabi Sallallahualaihi Wassalam. 

Kenapa? Kerana kekuatan orang Islam adalah dengan amal. Amalan yang betul yakni ikut cara Nabi Sallallahualaihi wassalam. Kekuatan orang islam adalah apabila Allah bersama dengan orang islam. Jika Allah tidak bersama dengan orang Islam, maka orang Islam akan jadi lemah. Jadi macamana Allah nak bersama dengan orang Islam? Alim Ulama’ kata bilamana setiap orang Islam, amalan mereka, sama macam amalan para sahabat di zaman Nabi Sallallahualaihi wassalam yakni “mengikuti setiap sunnah Baginda Sallallahualaihi wassalam, dari sekecil-kecl sunnah, hingga sebesar-besar sunnah“.

"Barangsiapa yang menghidupkan sunnahku di zaman fasad (kerosakan ummat) akan mendapat ganjaran 100 pahala syahid"

"Barangsiapa yang menghidupkan sunnahku, tanda dia kasih kepadaku, dan barangsiapa yang kasih padaku akan bersama-samaku di syurga."




No comments:

Post a Comment