Member2

19 November 2012

phobia di lab..


It is very hard to say... I'm very phobia., and now still thinking what had happened behind it...

Hari ni, petang tadi... nak kata onar bukan onar. TAK. Aku tak buat onar. Memang betul aku ni sedikit kuat untuk 'main-main' tapi once need to be serius, i'll serius.

TAPi tadi mungkin dah itu takdir. Aku harus terima yang accident itu berlaku pada aku. Masa aku tengah fokus dan serius. Ermmm, it is true when my friends said to me, it is an accident, even u try to avoid.

Ceritanya gini... aku tengah buat plating. I mean nak buat spreading kat plate (transfer bakteria ke dalam plate.) Cari bunsen burner, abis. Sebab semua dipakai untuk lab mikrob junior. So, aku amik jalan pintas, guna la spirit lamp..(pelita yang zaman lab batu dulu tu....hehe)

Then, as usual, aku prepare barang2 yang supposely kena ada untuk plating ni... Dah lengkap semua, aku pun start buat kerja aku...

Terdetik waktu tu, alkohol yang aku guna untuk sterile hockey stick seems like too concentrate, it is easy to burn up. But, I just ignore that feeling and continue my work...

SUDDENLY, tengah nak pipette  tetiba bunyi benda pecah dan api merebak. CUAK giler waktu tu... aku tak dapat fikir nak buat apa. Mesin2 pulak banyak... Nak dijadikan cerita, alhamdulillah, nasib baik ada banyak kain kat situ dan ada si syahmi (my thesismate).... dye la kot yang jadi heronya waktu tu... aku, k.ijat, k.farah n dillon buntu... heee^^

AKU? seriusly berdebar.... sebab waktu tu tak dapat fikir... kenapa mende ni terjadi... lepas semua reda, En. ZAM (labstaf) datang..... naseb baek dye cool je, cuma lepas tu baru dapat tahu yang appendof pipette terkorban dalam kejadian kebakaran tuh... then, bertambah cuak la aku. Menda alah tu bukan seringgit dua... beratus kowt! adush.... nak kena jumpa pegawai sains pulok ler lepas niey....

Tak lama lepas tu... MY supervisor datang... "ain, apa dah jadi? camne boelh jadi camni? u ok x?" 
AKu.... "DR...........................................sy tak tahu..."

Muka dah cuak sangat3.....

TIME JUMPA PUAN PEGAWAI. OK, waktu ni paling cuak... of kos la aku kena marah. Tapi nak buat camne kan, memang aku yang ada di tempat kejadian, n salah aku jugak kowt... careless maybe....

Lepas semua settle, I mean, rekodkan semua peralatan yang rosak, aku terdiam... tangan terketar-ketar... SANGAT TAKUT... aku tak rasa malu atau ralat...tapi aku rasa kecewa dengan diri sendiri. Kalau aku main-main waktu tu.. aku akan rasa malu dan ralat, tapi kali ni aku rasa sangat kecewa sebab aku dah buat plating banyak kali sebelum ni dan tak pernah ada apa-apa kejadian buruk jadi. Nak katakan aku pro, tak la jugak, tapi menda tu dah kira sebati la dengan diri aku... maybe tu yang buat aku sangat rasa kecewa.

TAPI. ALhamdulillah... My supervisor very supportive. He knew that I'm down that time... He gave me some words. Not only my supervisor, but my thesismate t00.... they know who am I... then, they also gave me supports... Thanks a lot guys... I love u all very much...

APA yang terjadi pengajaran jugak bagi aku, supaya lebih berhati-hati lepas ni... Yang penting ain, semua selamat dan jangan putus asa k! alhamdulillah kawan2 di sekeliling sanagt baik.








No comments:

Post a Comment