Member2

02 August 2011

Giler Mahal

Pehal tiba2 ak mcm naek angin kan...hihi....x naek angin pon. Cuma terkezut!

Masa sahur td, ak makan nasik, sambal sotong, dan TELUR MASIN.... sesetengah panggil telur masin ni telur asin....

mak cakap harga sebiji telur masin niey ---> RM 800  RM 0.80. Tak silap aku dulu 40 kupang atau 60 kupang ja... Ni harga kat Bagan Serai, Perak.... Kawan aku yang duk Kuantan ckp, kat sana sebijik RM 1.20! huhhhu

Tapi sebenarnya bukan telur masin ja yang naek harga, semua barang kot. Asal minyak naek ja, barang laen pon naek gak. Asal barang naek, mesti naek minyak minyak naek.

Aku xde la selalu melawat pergi pasar untuk survey harga barang2 dapur niey, tapi belakang umah aku kedai runcit. jadinya, sedikit sebanyak boleh la tau jugak... Mahal x mahal harga barang la ni.

Ikan termenung atau org laen panggil ikan kembung harga sekilo RM 7++  (adoooyyyy)

Ayam yang sebelah RM 9.00 kalau seekor tak ke dah RM 18.00...huhu...

Mak aku pernah amik  udang...bajet macam RM 10 ++, tapi masa nak bayar, harga dya RM 30.00.. huhu

Naseb baek la insan2 kat umah aku niey spesis makan ja apa yang ada...so x kesah sgt bab2 makan niey...

Apapon, sekarang kan bulan puasa.... Kalau golongan mak2 @ isteri2 mesti fikir apa la nak masak untuk juadah bukak puasa niey...Kalau student yang tgah duk kampus sekrg niey, maybe kalut fikir nak makan apa untuk bukak puasa.....

Nway,....aku ada satu tip. Tip untuk jimat belanja dalam bulan Ramadhan ni. ermmm, tp ni mungkin berguna pada siapa yang tengah ada kat kampus kot. dan pada orang bujang gak, yang mana tgah duk fikir2 camne nak jimat belanja....

Sekarang kan bulan puasa. Tiap2 masjid mesti ada sediakan juadah bukak puasa... SO, apa kata pergi je masjid tu.... Tak kira la kat mana ada masjid, pergi je la kan.... Di samping dapat makan free, dapat la jugak sembahyang Maghrib berjemaah terus kan... Pastu buat la baek2 sikit ngan AJK2 masjid tu.....silap2 boleh tapau makanan yang lebih2 tu....boleh simpan untuk sahur.... hehehe

JAHAT TAK AKU????sori.....sebagai peringatan, kalu ada yang setuju dengan tips ni, dan nak cuba untuk aplikasikan tips niey, anda mesti betulkan niat dulu ye....hihi...

No comments:

Post a Comment