Member2

06 August 2011

Penilaian Manusia

Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah... Dah hari sabtu... Dah 6 hari puasa... Aku teringat balik apa yang terjadi kat aku masa minggu lepas? dah seminggu dah rupanya.... Kejap je masa berlalu.... 

Masa seronok tengok mak abah makan td (ak?.....x lalu makan....x th mana pergi selera makan tu....tp usaha jugak abiskan nasik kat dlm pinggan tu.... ) tetiba abah sebut "NAFSU" sambil pandang kangkung yang dah direbus....

respon aku----> Errr? sambil kerut dahi... ok aku tau abah ada something nak ckp. Memang style abh cenggitu...

Abah pun bgtau, mulanya masa mak tengah cabut kangkung, abah rasa macam sikit. Tapi bila dah ada ni, x abis plak....errmmmmm....

pastu abah tye aku? maksudnya apa tu....

ok, aku blur...aku buat respon yang sama...hehe....

Abah ckp manusia ni, selalu buat penilaian berdasarkan perasaan... Tu sebab selalu penilaian manusia ni x betul... 

Penilaian berdasarkan PERASAAN???? camne tu?

ok, contonya.... Kalau kita tak suka seseorang tu, boleh jadi semua benda yang dia buat, kita X SUKA... semua yang dia buat kita REJECT! walaupun apa yang dia buat tu betol, tp sebab kita tak suka dia, SO semua kebaikan yang dia buat, kita just nampak keburukan...

Sama macam bila kita dah suka seseorang tu.... Semua benda yang dia buat betol... semua benda yang dia buat kita ACCEPT! sebab? sebab kita suka dia... Jadinya, even dia ada buat something bad pun, kita dah x nampak....sebab nampak buruk yang kat dia semua baik....


masa abah bg ckp2 niey, aku tgok balik diri aku....huhu,... Pernah tak aku buat orang macam tu? erm...., Alhamdulillah, at least ada jugak pengisian untuk sahur aku arini.... 

Abah sambung lagi... tu sebab peguam, selalu buat penilaian by objective. sebab nak elak bias.

Terima kasih, abah. hee~~~

No comments:

Post a Comment