Member2

17 August 2011

Kenapa kita fly

hasil buah fikiran: BUDAK KACA MATA HITAM @ AM


(khas ntuk pelajar yang brada di luar Negara atau akn mlanjutkn plajaran di luar negara)

Assalamualaikum  kpda  semua student msia yg mlanjutkn pelajaran mereka ke luar Negara atau akn mlanjutkn pengajian mereka akan dtg..



So, disini saya ingin brtanya kpd semua…

Mengapa ingin fly? Tak boleh ke just blaja kat Malaysia yang tercinta ini?

Pasti ramai yg akan cakap sbbnye….  Dan antaranya:

“Blaja kat luar Negara lagi bes!!!”
“bleh la melancong  “
“Negara luar lagi hebat la”
“blaja kat oversea, nnti biler balik gaji mhal skit”
“oversea stdent lagi sng dpat kerja nanti”

Dan brmacam lagi sebabnya..
Tapi bkan itu yg mnjadi isu..dan soalan sebenar yg saya ingin tanya adlah..

APA SEBAB ALLAH BAGI PELUANG PADA KITA UNTUK BLAJA DI LUAR NEGARA?

Sume sedia maklum kan.. di Malaysia nie rmai plajar2 yang cerdik n rmai yg impikn ntuk blaja di oversea jgak.. bahkn mereka tu kdg2 lagi hbat dripada dari segi akademik.. tp knapa ALLAH pilh kita jgak.. ape istimewanya kite jika nak dibndingkn dengan org lain..

Cer kita  pkir2 dan tgok pada diri kite balik.. knapa kite terpilih dan apa sebbnya..
k.. sblum fly msti lecturer slalu ckap yg biler kite brada di negara org, kita seolah-olah duta kecil malaysia.. ape2 yg kita buat mlambangkjn imej Malaysia itu sendiri.. 
n kite kne jaga tingkah laku kite di sana. .btul x?

tpi tu x mnjwab soalan.. tpi jwapan yg sbnarnya.. ALLAh plih kita ntuk blaja di luar adalah krana kita adalah duta IslamUNTUK  menyampaikn Islam di serata dunia…
 dengan kata lain adalah ntuk brdakwah…

DAKWAH??!!@@@%%%$$$@&
Comfirm  ramai yg sensitive biler brcakap mngenai dakwah..  Macam radikal giler je kan bunyiknye… dan ramai befikir bhawa dakwah hanya ntuk golongan trtentu je.. tp itu la silap kita..
Sebenarnya kan sume org bleh brdakwah… tp msti ada yg brfikir camne nak dakwah.. kite gi oversea ntuk blaja bkannya dakwah.. bia jela org lain wat dakwah tu..adoyyyy…..

So camne dakwah tu sebenarnya? ntuk lagi njelas camne cara nak brdakwah tu.. apa kata kite pergi blik pda zman Rasulullah S.A.W mula2 berdakwah dlu...kita tgok balik zaman baginda…
pda awl2 Nabi Muhammad S.A.W ditugaskn ntuk menyebarkn Islam,  pe yg nabi buat.. nabi x paksa msyarakat Jahilliyah ntuk msuk Islam kan…Baginda tak pernah paksa sesiapa…  tpi mcam mane org bleh trtarik dengan agama Islam..


Ayat al-Quran yang paling sarat memuji Nabi Muhammad Saw adalah ayat yang berbunyi
 wa innaka la’alâ khuluqin ‘azîm, sesungguhnya engkau (hai Muhammad) memiliki akhlak yang sangat agung.



pastinya dengan akhlak Rasulullah S.A.W.. sume sedia maklum betapa tingginya akhlak Rasulullah S.A.W sehingga sume org  menghormati beliau.. even masyarakat Quraisy yg memusuhi nabi pun tidak menafikn mulianya peribadi Rasulullah S.A.W.. subhanallah
dan tingginya akhlak Rasulullah S.A.W adalah krana bagi meletakkan Islam sebagai cara hidup bginda.. dan segala ape yg baginda buat melambangkn Islam itu sendiri.. dan rmai yg memeluk agama Islam krana akhlak baginda…

Dan begitu cara mudah ntuk kita brdakwah pada masyarakat bukan Islam..iatu melalui akhlak.. krana pe yang mereka lihat pada diri kita itulah melambangkn Islam.. kalo baik diri kita pasti mereka fikir Islam tu baik.. dan begitulah sebaliknya..
jadi sanggupkah kita mnjadi sebb Islam dipandang buruk.. dengn kata lain apabila kita blaja di luar negra, kita adalah DUTA  ISLAM..

Oleh itu dakwah ini bkanlah keja golongan trtentu shaja.. tpi biler kita mnjaga akhlak kita, secra tidak langsung kite pun telah melakukan dakwah juga.. senang je kan… cukup skadar itu…  
Sesungguhnya Islam itu mudah dan tidak menyusahkan.

Tpi bagaimana pula kalo kita nak non-muslim lagi trtarik dgan Islam dan nak menyebarkn Islam pda meraka? Itu pown bkan ssukar yg kita sangka.. cara pendekatan trbaik adalah dengan kita mnjadi yg trbaik dlam pe yg kita buat…  bygkan la kalo kite bleh jadi top student di university tu.. msti kite popular kan? Hohoho…  msti akn rmi org yg hormatkn kite.. dan akn rmai akn tanya tips2 dripada anda..so mase nie ntuk kite promote Islam..  juz ckp je nie sume dripada ape yg Islam anjurkn…even kita xdpat ajak mereka peluk Islam.. at least kite dpat btulkan slah pham mereka mngenai Islam..  dgan mnjadi yg terbaik la kita dpat buktikn pda masyarakt  non-muslim yg agama Islam adalah agama yg trbaik…

So pe yg penting kite kne igt bhawa Allah pilh kita ntuk blja luar Negara kran ntuk mneyampaikn bagaimana agama Islam itu sebnarnya.. dan sume itu akn trcapai jika mnjaga akhlak kita dan mnjadi yang trbaik dlam apa jua mnde yg kite sertai.. mudah je kan.. kran itulah Islam agama yg mudah..(^_^)

Wallahualam.
Assalamualaikum…



pesanan dari penaja: terima kasih kepada BUDAK KACA MATA HITAM @ AM sebab sudi share ilmu kat blog NAS niey...hihi.... moga sama2 kita mengambil manfaat k! n pada yang nak fly tu, take note k!  =)






No comments:

Post a Comment