Member2

29 May 2010

makanan oh makanan


Cakap pasal makanan umat islam sekarang memang kena mengucap banyak-banyak. Terlalu bayak benda yang menjadi syubhah…apa tu syubhah??? Erti kata mudah syubhah tu adalah perkara was-was… ada dapat satu panggilan dari seseorang yang cakap pasal makanan kita pada hari ini berada dalam kritikal. Kena suntik ni lah…kena suntik tu lah..tambah lemak ni lah..tambah lemak tu lah… halal ke? Haram ke?,
 Menurut panggilan yang saya dapat hari tu, bahan kandungan dalam makanan kita pada hari ini sebenarnya telah direncanakan oleh puak yahudi laknattullah untuk membawa masuk benda yang tak halal dalam tubuh umat islam zaman sekarang. Kalau tengok budak budak islam zaman sekarang ramai degil, tak hormat orang tua….and so on…ni lah yang saya terima dr pgglan tu.
Sejak hari tu memang saya jadi tak tenteram. Jadi marah. Jadi risau. Jadi tak tenang. Bukan ape, memikirkan saya kena pikul tanggungjawab ni kelak…dengan  bidang yang saya amik sekarang kat kampus terchenta, secara tak langsung, memang saya rasa saya perlu buat sesuatu..tapi camne??? Huhu…
Adalah saya buat research kecil-kecilan dengan kemudahan sekarang, tapi semua tu still tak sahih… kalau nak betul-betul sahih, saya kena jadi orang food dulu…so saya kena belajar rajen2 sekarang untuk kejar matlamat ni…
Apepown saya lanjutkan kerisauan tu pada seorang insan nama abah…  abah seakan-akan faham apa yang saya tengah rasa…abah layan je anak dia yang baru nak mula kenal erti dunia luar nie… then abah cakap:
“kalau pasal halal haram nie, memang kita tak leh nak tentukan apa. So kita amik hukumfiqh yang paling simple, iaitu…kalau kita tak nampak depan mata benda haram tu dibuat depan mata kita, so kita boleh makan”
Abah, kenapa industry makanan banyak pilih PIG??
Abah sambung, “sebenarnya pig nie senang nak dapat, terlalu banyak dalam dunia nie…dye sekali beranak, 8 ekoq, kalau lembu..pastu, pig nie x de kulit, cukur je bule dye tu then yang bahagian luar pig tu dah boleyh rebus terus, n the boleh buat gelatin. Sebenarnya gelatin lah yang paling jadi buruan pada industry makanan pada zaman sekarang,…sebagai stabilizer..cube tgok sos, kalau kita buh cabai dgn ayaq ja, x sampai berape lame, dah rosak, so kena guna stabilizer..supaya leyh tahan lama” saya dgar dengan penuh minat…
Abis tu nape tak guna lembu? Anaknya menyoal
“sekarang nie orang asyik buat research pada pig, sebab banyak yang boleh pakai, tapi kurang orang buat research pasal lembu…mungkin ade sesuatu daripada kulit lembu yang still orang tak temui… so jadi tanggungjawab umat islam untuk buat kajian pasal ni pada zaman ni…dah jadi tanggungjawab” lepas je abah ckp gitu, saya terus rasa berat sangat beban nak pikul…
Pastu ym ngan senior pulak…tahun depan dye final year utk kos food technology di UMT. Bagi saya, memang dye seorang yang layak untuk dirujuk.so saya tye la kak farah,… doakan dye ye utk FYP dye nie Berjaya…
Panjang saya berbicara ngan dye malam td… panjang lebar dye cakap pasal makanan..orang food!! Kat bawah nie adalah apa yang kitorang ym kan…
nUrUL aiN: akak...kita kene bantu makanan org islam
FaRaH Abdul Halim : salam..nape ain?
nUrUL aiN : tak de lah, aen geram bila dgar or baca pasal makanan
FaRaH Abdul Halim: pe tu? saspens..
nUrUL aiN : yang tu tak leh makan, yang ni tak leh makan
FaRaH Abdul Halim: cbe kabo bg jelas ckit..sng ckit nk phm
nUrUL aiN: tak de ap...sebenarnya aritu ade org kol, ckp ni sardin x leh makan, ckp susu pekat x leh guna….pastu tak pe la, tak de ap pown cumenya betul ke
nUrUL aiN: n sbnarny aen terasa yg kita nie bertggungjawab sbb kita dah dlm bidg nie
FaRaH Abdul Halim : sumber?
nUrUL aiN : entah la...dye tgok kat cd... nanti dye nak hantar kat umamh
FaRaH Abdul Halim : sblum 2 akak nk tny ckit ble..tpi jgn stress k
nUrUL aiN : erm??
FaRaH Abdul Halim: ain amik kos fudtech ni, plihn ke brp ye?
nUrUL aiN : pilihan pertama, ain amik foodtech ni pown mmg ain dah fikir awal2 mmg atas sebab nak tolong makanan umat islam, insyaAllah...
FaRaH Abdul Halim: Alhamdulillah...mmg ain nk amik kos ni la kn, de x ain bc entry dlm blog akak..tjuk "cabaran bermula", klu ain x bc lg pn x pe.just tnye je
nUrUL aiN : belum...baru nak g melawat blog...akak...akak tolong ain ye, kalau leh ain nak buat the best sem2 depan even ain tahu makin susah, ain nekad
FaRaH Abdul Halim: gni ain.ble x akak nk cite ckit pglmn akak? klu sudi nk dgr la
nUrUL aiN : nak, nak sgt, nak sgt sgt, nak sgt sgt sgt
FaRaH Abdul Halim : gni...dlu kn byk isu psl mknn, dtmbh ngn de krnival krjya ms kt mtrk, dr udm.. akak trus cm nekad u trjun dlm bdg ni wlaupn akak tau fud tech ni byk brkaitn kim n fiz. fiz adlh sbjk y plg akak x ske ms sek dlu, tp akak twkl je la..mmg dh nekad. pas2 bl dh amk kos fudtech ni...byk y akak bljr, bl dgr cite Dr A ..byk y kt x tau sbnrny,  compared msia n overseas..mcm mne persepsi pgguna sn n cni.mmg lain…. cth: psl MSG..kwn akak prnh kate MSG tu diambik dr kncing anjing kt tpi jln siap die prnh ngok video lg… kdg2 bl ssuatu isu y akak tau, de jgk akak tny. akak tny dr..dr kte x de pn isu tu. kdg2..de video..dbuat o syrkt lain y nk jtuhkn syrkt lain, Dr A tu slh seorg panel halal trganu.. lg stu..psl sardin dlm tin, Dr A kte die prnh bce kt tenet..x psti la blog ke pe, kte sardin tu de ltk something kt dlm kuah tu..tu sbb tulang sardin ble lmbut, klu ikut logik, mane ble tlg sardin y krs tu jd lmbut kn….. tp sbnrnye...tlg sardin jd lmbut sbb pressure y sgt tggi ms nk tinkn sardin tu, dlu…, akak pn mmg was-was nk mkn something...dtmbh after bc bku 'HALAL HARAM', ditulis oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), smpai fishball, n sume mnde y brkaitn surimi akak x mkn, n de byk lg produk y akk x mkn…………..
FaRaH Abdul Halim: bln 4 ritu..jab kite wt seminar halal u bdk 3rd year, fudtech n fudservice, dr citu, byk y akak bljr...lbih phm konsep halal ni.. die de tnjuk gk isu y brkaitn mknn, insya-Allah...akk akn share dlm blog akak.. ksimpulannye, jgn mdh prcye klu dgr org ckp...
FaRaH Abdul Halim : mcm dlu..kes psl srung sosej dr khinzir..sbnrnye x tmbul soal tu, bru je disuspek...blum disahkan lg x kuar pn lg result..dh heboh 1 negara.. bl cek blik...mmg x de
FaRaH Abdul Halim : tp mmg sbnrnye khinzir ni byk kegunaannya, insya-Allah...nntikn entry tu nnti ye, ok ain..cm dh wt krgn lk.de pe2 nk tnye ke?
nUrUL aiN: erm... ayah ain pown ade ckp camtu, so perlu ke umat islam buat research pasal bende laen. contoh lembu untuk gamti khinzir, sebab sebelum ni org buat research pasal khinzir je, tak de yg buat pasal lembu…
FaRaH Abdul Halim : peranan ain la sbg food technologist..x gitu? pkr2knlh ye...utk tjuk FYP nnti
nUrUL aiN: erm..memang aen tgah fikir ...huhu
FaRaH Abdul Halim : akak cdgkn, wt psl ssuatu y ble overcome isu y ade, trutamanye brkaitn halal haram, mcm akak..akak wt psl gelatin.. de akak cite dlm blog akak, ni bkn nk promote blog akak tau...bl ain dh bce nnti, ain akn lbih phm
nUrUL aiN: BAEK, aen tgah baca blog sekadar persinggahan… haha

Alhamdulillah, akhirnya sedikit sebanyak apa yang menjadi kepalaku berat dah jadi ringan sikit… solusinya,…selidik dulu..macam abah cakap, terlalu banyak penipuan…jadi tanggungjawab…hmmm, sebab saya belajar pasal nie, saya  harus amik tanggungjawab tue… saya  dan sahabt2  yang laen juga… moga saya  dapat laksanakan matlamat ini…mungkin ini adalah salah satu hikmah di sebalik kenapa saya menolak tawaran belajar ke tempat yang saya kira mantop…dan inilah hikmahnya…ain!!!bangun dari tidur, jgn berangan lagi… they need u
 note:
1)ym di atas bukanlah semua perbualan kami, nie just yang berkenaan jer...jgn mare ye kak farah...
2)Dr A  ( bukan nama sebenar ) yang dalam ym di atas adalah seorang ketua jabatan di UMT, sgt berpengalaman dalam food industri niey....
3)sebenarnya, saya berani terjun bidang ni pown atas dorongan kuat oleh abah saya.

4) insyaAllah, akan ade lagi entry pasal food dlam ruangan ini.... takkan diam di sini

syifaaulQ0lb

No comments:

Post a Comment