Member2

08 December 2012

hari ke 32: all about final presentation

Hari ni nak ucap ALHAMDULILLAH banyak2 kali..... rasa macam batu yang tengah hempap aku already gone! and never come back to me. pergh, apa yang aku tengah merepek ni...haha

Alhamdulillah, final presentation tadi berjalan dengan sangat lancar. Walaupun slide aku, xde lah terlalu complete, ada jugak yang aku terlepas pandang. walaupun begitu, aku rasa I had put the effort on it and I  enjoyed it. Then, masa present td, alhamdulillah, Allah bimbing. soalan yang panel tanya pun, alhamdulillah selamat dijawab. 

DAN OVERALL, UNTUK DIRI SENDIRI.... I SATISFIED WITH MYSELF. THANKS ALLAH.

PAGI2 tadi abah kol. Risau dia. Walaupun dia tengah dalam perjalanan ke JOHOR, tapi still risaukan aku... hooolaaaa! hahaha.... abah bagi tips, camne nak present.

SERIUSLY, aku rasa Allah hantar pertolongan kat aku melalui ayah aku. Apa yang aku bgtau, sebenarny memang aku perlu buat masa presentation td. Dan memang aku buat apa yang abah bagi.
 DAN alhamdulillah, it worked!

Masa aku edarkan slide pada panel, 

Encik Hafis: ouh...ni ada bakteria...anak Nizam ni,,.. (DR.NIZAM)
Dr. Amir: ermmm,...ni anak nizam la ye... present elok2...
sempat la aku toleh belakang, dan bagi senyuman paling comel....ceeewwwwwwwwwaaah, x leh blah!

MAsa present.... alhamdulillah.... dengan gunakan tips daripada abah, lebih buat aku confident.

alamakkkk...pic x jelas la... tp ni je pic yang aku ada....kira ok la kan...hehe



APA YANG ABAH CAKAP SEBENARNYA?

Abah bagitau... lepas introduce diri, ceritakan overall view research kita tu pada panel. Terangkan seterang-terangnya... sbb itulah key untuk present seterusnya.

Kebetulan, masa aku present tadi, panel just suruh present bahagian INTRODUCTION, RESULTS, DISCUSSIONS dan CONCLUSIONS.

So tu yang pentingnya citer overall view dulu. DALAM CASE AKU UNTUK HARI NI LA KAN...

so... after presentation ni...aku ada sedikit tips la...

pada sesiapa yang bakal nak present... jgn stress2, tenang2 jer... memang nebes itu normal, tp kita kena pandai handle.


sengaja aku tak letak corak2 dalam slide... but it is double meaning from me to the panels...erk?



Ingat ni...

Kalau kita stress2 sangat pun, hari yang nak present tu, tetap ada n kita tetap kena present.
Kalau kita takut panel pun, kita tetap kena present n menghadapi panel2.
Kalau kita malas, kita TETAp kena present....
Kalau kita rasa tak nak present pun, Hari yang present tu, tetap ada,.

SO.... NAK TAK NAK KITA KENA MENGHADAPINYA. THEN, BUAT YANG TERBAIK ON IT K. AT LEAST SHOW OUR EFFORTS ON IT. 

Pada junior yang tanya aku... nak buat apa untuk FYP dyorang nanti...

ok, jawapan akak.... buat yang korang minat. kalau nak tengok dalam sisi supervisor, boleh jer. 

then, kalau korang nak buat microbe macam akak,... satu je syarat nya... korang kena rajin macam akak..haha...(ok, gurau....). tapi, korang mmg kena rajin dan sabar.

SEBAB kalau korang decide nak buat microbe, maksudnya korang dah ikat perjanjian dengan microbe tu untuk bekerjasama dengan dye. haha... kita kena ingat, microbe ni, benda hidup dan dia boleh mati bila2 masa je, kita pun x tau. Main point nya, kita bekerja dengan benda hidup dan kita kena ikut rentak dye.

JADI, mmg betul kena jadi seorang yang WELL PLANNING. ye la, before nak buat plating, kena prepare agar. then byk benda yang kita consider lg. 

DAN apa yang paling penting, bina hubungan baik dengan lab staf dan supervisor. bukan bodek ok! tapi pernah dengar tak... KITA KENA JAGA HUBUNGAN DENGAN SESAMA MANUSIA... ingat tau! bukan dengan lab staf n supervisor aje, dengan semua orang kalau boleh....

Macam pengalaman akak sendiri... akak rasa kuat menghadapi task buat microbe ni sebab supervisor yang sangat baik walaupun kdg2 kena tabah bila beliau tambah workload... then, FYPmate yang mmg sangat2 suppotive (KAK SITI, KAK FARAH, KAK IJAT DAN DILLON) u r the best! syg korang sgt3... pastu labstaf yang memang sangat spoting, boleh la nak melawak2 tu....so, xde la bosan duduk kat lab....

ok lah... tips apa2 ntah aku bagi niey.....hahaha ^^

OK...lepas dah abis present niey, kiranya aku kena fokus untuk witing thesis dan final exam

CUMA ada lagi satu benda yang kena setelkan minggu depan! PRODUCT DEVELOPENT LAUNCH.

ake sebenarnya ada rahsia kerajaan terbesar pasal product development launch ni... pada org yang terdekat ngan aku pun, aku tak cerita pasal ni,.SEBABNYA.... SUPRISEEEE!!!! haha...

Nantikan ye, hari khamis nanti! i think my life will become more sweet2.... weee~~~ alhamdulillah...




7.12.12. masa kak siti tengah present

aku dengan k.ijat..manje giler aku dengan dye sekrg niey...haha

ni pulak time k.ijat tengah present semalam

 
ni hari ni... lepas aku present. tp x sempat tgok kak farah present sbb tempat kitorang lain.

REWARDS UNTUK DIRI SENDIRI...HAHAHA

ok,....selamat makan ye akak...heee^^













No comments:

Post a Comment